måndag 2 mars 2009

Slow fashion - Nyttan av lågkonjunkturen


(Bild: Min egen
Text: Tidningen Eco Queen)


När det känns deppigt med lågkonjunktur och finanskris kan man alltid trösta sig med en sak: Jorden får en andningspaus eftersom konsumtionen dalar och vi blir mer intresserade av hållbara alternativ. Det brukar benämnas som Slow fashion, eller antimode. Detta avspelgar sig i all vår konsumtion och även i vad vi väljer att äta. Raw food (Slow food) har till exempel kommit stort.
Ett uttryck för Slow fashion tycker jag att dessa fina textilier från Eco ta Déco är. Produkterna sys och broderas på naturliga material som canvas, linne, bommul och hampa. Inspirationen hämtas ur den europeiska konsthistorien och motiven andas svensk landsbygd och känns på många sätt tidlösa.

När jag går och handlar vill jag packa mina ekologiska grönsaker i den här matkassen:
(Poeter Ecobag 279 kr)
Till bebisen vill jag i sommar bädda med dessa lakan i ekologisk bommull med broderade vallmofält:
(Vallmofält sänglinne 598 kr)
De här kökshanddukarna vill jag köpa till mamma i present så att hon kan ha dem i sin lilla stuga vid havet:
(Lilla hjärtat kökshandduk 2-pack 198 kr)
I Eco ta Décos webshop finns fler mönster och produkter. Produkterna tillverkas efter bestälnning och du kan även specialbeställa gåvor som broderade örngott. Alla bilder är lånade från webshopen.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina textilier!
    Såg du att det är Snatam Kaur högst upp i vänstra hörnet på bilden "Slow fashion"?

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort ett collage med bilder ur olika tidningar, just den bilden var från en yoga-tidskrift, men jag la inte namnet på minnet. Tyckte hon var vacker bara!

    SvaraRadera