tisdag 3 mars 2009

Ekoshopping: Hornsgatan

Jag har tidigare skrivit om underbara Rost som ligger ganska långt upp på Hornsgatan, mot Hornstull. Sen har vi också de tre Judit-butikerna; Judit second hand, och Filippa K second hand som drivs av Judit second hand och så har vi Herr Judith. Låter det rörigt? Jag lovar att förklara närmare. De tre butikerna ligger på en lång rad på Hornsgatan. Tvärs över vägen finns dessutom ett Myrornas, så det är drömläge för Vintage-shopping. Som bonus en liten ekobutik med ett brett utbud av ekologiska skönhetsprodukter och en KRAV-märkt vego-restaurang.
Till butikerna hittar du via Vintagekartan. Där kan du också läsa recensioner av en del av butikerna.
Först kommer vi till Filippa K. Jag önskar att jag fått en bättre bild av lokalen, för den är riktigt mysigt inredd. Klädskåpet med lampan är en gammal IKEA-bokhylla klädd med tapet inuti. Kanske något att ta efter med våra gamla Billy-bokhyllor? Snyggt var det i alla fall. Utbudet består av äldre Filippa K kollektioner och en del andrahandssortering. Fyndläge för den som gillar kläder i klassisk stil.
Sen kommer Judits Second hand. Bara skyltfönstret gör mig shoppingsugen. Judit har noga utvald second hand. Hög trend-faktor.
Nästa butik är Herr Judit där man skyltar något könsstereotypt med leksaksbilar och en gura. Som om män inte kunde ta mode på allvar. Eller så tyckte de bara att det var snyggt och coolt eller nåt.
På Rosenlundsgatan 20, en tvärgata till Hornsgatan, ligger Smaksatt. En välsorterad Ekobutik med ett brett utbud av ekologiska skönhetsprodukter som inte finns att köpa någon annanstans i Sverige.
När shopping-rundan är över kan man avsluta med lunch på KRAV-certifierade vegetariska restaurang Seyhmus. Inte världens mysigaste inredningsmässigt, men en god och prisvärd vegetarisk buffé sitter aldrig fel.

2 kommentarer:

  1. Hej! Herr Judit drivs INTE av Judits Second Hand utan av Herr Judit! Och jag tycker att bilarna är fina och inte stereotypa.

    SvaraRadera
  2. Okej, jag ber om ursäkt för fel info. Inte för min åsikt om vad som är stereotypt och inte.

    SvaraRadera