fredag 10 april 2009

Lite mer stil, variation och glamour till min förort, tack!


Jag var inne i stan idag. Nej, det händer inte allt för ofta nu för tiden. Nästan så att jag hinner glömma vad det är jag saknar mellan gångerna. Idag blev det nästan plågsamt tydligt att en av de saker jag saknar mest är mångfalden. Det kan tyckas märkligt eftersom jag bor i en av de kommuner som rankas högst när det kommer till mångfald. Men även en mångkulturell förort har sina oskrivna regler, normer och klädkoder. Precis som i vilken förort eller småstad som helst är toleransen för det avvikande inte särskilt hög. Jag ser samma människor över allt. Stockholm är kanske inte heller den stad som är synomym med orginalitet och egen stil, men det finns ändå en mångfald. Jag är egentligen inte ute efter det udda eller extrema, bara variationen.

Jag tycker om att se de sydeuropeiska turisterna som fryser bakom sina mörka solglasögon och stickade halsdukar samtidigt som de håller kartan upp och ner. Jag vill gotta mig åt flummiga konstnärssjälar och damer i färgsprakande Gudrun Sjödén utanför Liljevalchs och lite avundsjukt betrakta perfekt stajlade modell-tjejer med alldeles för dyra stövlar.

Självklart finns det fria själar som går sina alldeles egna vägar också i min förort. De är bara för få för att man ska vara säker på att träffa någon när man går ut. Eller är det kanske jag som måste hitta andra vägar att gå på?

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du kan ha rätt där. I vissa städer finner man en bredare originalitet, kanske beroende på influenser och att det är lättare att vara utmärkande i en större stad. Både på mindre orter och i förorter finns en annan grogrund för en inre och en yttre enfald och detta helt enligt egna och näras mångåriga iakttagelser och upplevelser. Finns också en trygghet i att följa gruppen och därför blir stilen mer lik genomgående. Men även där lever udda små fåglar och dessa kan jag beundra över deras mod. Upplever att medvetenhet om sitt yttre ofta går hand i hand med en inre medvetenhet. Detta gäller ju inte ytliga modeslavar i olika åldrar. OBS! - allt detta bara en liten reflektion från mig.

    SvaraRadera
  2. Reflektioner är alltid intressanta att ta del av, att få bli både utmanad och bekräftad tankemässigt.

    SvaraRadera